Et perspektiv på læring

I mit arbejde som underviser taler jeg ofte med folk om læring, kurser og udvikling. Noget jeg tit har hørt er at folk kræver: “at det jeg lærer i dag, skal jeg kunne bruge konkret på mit arbejde i morgen… ellers er det ikke værdifuldt nok for mig og så har jeg ikke tid til det.” Det udtrykkes ikke nødvendigvis så klart, men det er tydeligt for mig at det er mange menneskers perspektiv på læring.

Det er klart at den konkrete læring er utrolig vigtig, men jeg vil gerne tilføje et yderligere perspektiv på læring. Baggrunden for mit perspektiv er mit arbejde med innovation. Prøv at tænke på hvad der er vigtigt når du selv indgår i brainstorms eller andre kreative processer. Hvad er det der skal til for at skabe den gode ide?
Hvor kommer den fra?
Min erfaring er at de bedste ideer kommer som resultatet af egne erfaringer, historier vi har hørt og inspiration fra vores omverden.

Hvis vi kun fokuserer på den konkrete viden som jeg ved jeg kan bruge i morgen, tænker jeg at vi muligvis afskærer os fra den mere abstrakte viden – altså viden og inspiration fra mange forskellige vinkler og steder som ikke nødvendigvis relaterer sig direkte til mit arbejdsfelt.

Jeg tror på at hvis vi vil have medarbejdere og kollegaer der er gode til at finde nye vinkler og friske løsninger på vores interne og eksterne udfordringer i virksomheden er det vigtigt at vi udover den konkrete viden i fremtiden bliver lige så gode til at dyrke den mere abstrakte viden.

Hvad syntes du?