Hvad kom der ud af krisen?

Det man ikke dør af, bliver man stærkere af – siges der. Ofte fordi vi mennesker finder på nye og bedre og mere effektive måder at gøre tingene på og i erkendelse af at de gamle måder og metoder ikke længere dur. Eller ikke fungere i f.eks en generel økonomisk krise.

Alle virksomheder har slanket organisationen og effektiviseret alle processerne deres værdikæde. Sælgere kan ikke længere sælge bare fordi de kender nogen i en virksomhed eller står på god fod med indkøberen. Beslutningstagere i virksomheder i dag, har ikke tid, økonomiske resourcer eller mentalt overskud til at give rum til sælgere, der mest af alt fokusere på opbygning af en relationen og levering af god service.

I stedet for ønsker de ansvarlige beslutningstagere værditilførelse og derfor bør sælgerne: – blive skarp på viden og områder, der er relevante for kunden. – proaktivt frembringe ideer, indsigt og information. – hjælpen med kundens forretningsmål. – indse at de, som sælgere, er det afgørende element – ikke produktet eller servicen.

Ovenstående vil formentlig kræve langt flere ressourcer for os sælgere i vores forberedelse i mødet med den enkelte kunde end vi oplevede i 2007, men allermest vil det kræve ressourcer af salgsledelsen, som bør arbejde med værditilførelsen og viden om kunderne på mere strategisk plan.

Hvad syntes du?

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s