Er sælgeren død?

Internethandlen vinder frem overalt og der er snart ikke det, man ikke kan købe på nettet. I virkeligheden er der nu produkter, der kun kan købes på nettet. derudover er der hele brancher, der oplever deres forretninger som et udstillingsvindue for nethandel. For nogen tid siden var jeg inde for at handle i min lokale Inspiration og skulle blot købe en mindre ting til husholdningen. Da jeg ventede på at ekspedienten finder genstanden frem fra lageret bliver min opmærksomhed fanget af et tilbud på elektriske tandbørster lige overfor kassen.

Ved siden af tilbudsvaren var flere nyere versioner af elektriske tandbørster, men ikke alle på tilbud og samme pris. Jeg stod synligt og betragtede opstillingen, da jeg blev afbrudt af ekspedientens stemme, der sagde: ”Det bliver 100,- kr. – tak” Et splitsekund tænkte jeg på at spørge til ”børsterne”, men tænkte så at jeg vel altid kunne gøre det, og hvor meget behøvede jeg mon i virkeligheden at bruge mine penge lige nu? Jeg betalte pengene og forlod forretningen. Efterfølgende tænkte jeg på at, hvis ekspedienten havde ofret 2 minutter på, hvad jeg tydeligt interesserede mig i det øjeblik, havde hun formentligt øget sin omsætning den dag et sted mellem 400 og 600 kr.

Leger man med tanken om at hun giver alle kunder 2 minutters opmærksomhed, kan man jo selv prøve at gange op. Et sikkert ganske betragteligt beløb i sidste ende. Ja hun kunne vel bringe egen løn hjem ved blot en gang i timen at være opmærksom på kundernes synlige interesser. Omvendt – hvis ikke jeg som køber ikke får en værdioplevelse ved at være i dialog med butikkens personale, så kan jeg jo lige så godt bestille varen derhjemme.

Hvor ofte oplever du at sælgeren er nærværende i mødet med dig?

Hvad syntes du?

