Dit selvbillede er det vigtigste for succes med dit salg!

Ofte oplever jeg, når jeg hjælper sælgere til at blive bedre med deres salg, at de peger fingre af, hvad der er dårligt salg, og hvad andre sælgere gør dårligt, og hvordan de har oplevet en sælger, der kontaktede dem på en dårlig måde. Det tager ofte udgangspunkt i, at de selv har oplevet at blive forstyrret og afbrudt uden at blive fanget af interesse og uden udbytte i dialogen. Desuden fortæller de også om deres forskellige måder at slippe uden om en direkte og ærlig afvisning af sælgeren.

Udgangspunktet er, at ingen bryder sig om afslag og derfor bryder man sig heller ikke om at give afslag og afvisning. Det er nemmere at lyve – eller rettere – nemmere at undgå sandheden. Spørgsmålet er hvordan det præger ens selvbillede og selvtillid generelt, men for en sælger mere interessant, hvordan og hvor meget bliver denne adfærdsforståelse bragt videre ind i eget salgsarbejde?

Hvor nemt er det lige at sælge et produkt eller sig selv, når man ser sig selv i en rolle, der ofte ”forstyrre” andre, herunder potentielle kunder?

Hvilken forskel vil det betyde, hvis sælgeren ser sig selv, som en der ønsker at hjælpe andre med deres forretningsudvikling?

Hvad vil det betyde, hvis sælgeren virkelig oprigtigt tror på at eget produkt er i stand til at forbedre kundens forretning?

I højre grad at gøre den i stand til at vinde kunder, optimere processer, øge omsætning m.m. Personligt tror jeg på en langt større grad af respekt for eget produkt og egen rolle, men også langt større evne til at se egne kunders udfordringer i deres forretning. Dette kræver langt større viden om egen virksomhed, branche, produkter, kunder, kunders kunder, trends og tendenser i markedet osv. og er en væsentlig del af forberedelsen af salgsarbejde.

Noget af denne viden bør også omhandle dit eller dit produkts værd og potentielle udbytte og hvordan det/du bliver oplevet af lige præcis den potentielle kunde du står over for.

Ved ikke at give udtryk for egne opfattelser og meninger og turde stå ved dem, værdisætter vi os selv mindre i forhold til omgivelserne. Dette tror jeg i for stor udstrækning præger salgsarbejde. “Du skal ikke tro du er noget” lever i virkeligheden under overfladen og hvis man ikke “er noget” kan man jo ikke hjælpe andre (læs: sælge løsninger). Problemet er, at hvis man er præget af ovenstående så tør man ikke at spørge efter disse MEGA værdifulde oplysninger om hvordan du og din virksomhed bliver oplevet, da dette kan ruske ens selvbillede mere end man tør at forholde sig til.

Hvad syntes du?

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s